Ticho a Práca: Montessori pedagogika a moderný pohľad na sústredenie detí

V dnešnom rýchlo sa meniacom svete, kde prevládajú súťaživosť a neustále podnety (televízia, mobil, tablet, či zvukové hračky), hľadanie ticha a sústredenia sa stáva výzvou nielen pre dospelých, ale aj pre naše deti. Montessori pedagogika, založená Mariou Montessori, ponúka inovatívny prístup k vzdelávaniu, ktorý zdôrazňuje dôležitosť ticha, práce a sústredenia pre harmonický rozvoj dieťaťa.
Podstatou montessori pedagogiky je vytvorenie prostredia, kde deti majú slobodu objavovať svet okolo seba. V tomto kontexte zohráva ticho kľúčovú úlohu. Montessori verí, že ticho nie je len absenciou zvuku, ale predovšetkým stavom mysle. Dieťa potrebuje ticho na hlbokú sústredenosť, ktorá umožňuje intenzívne vnímanie a učenie sa nových vecí.
Z tohto dôvodu aj na našich stretnutiach Monte štvrtku je ticho žiaduce. Ak sa dieťatko sústredí a pracuje rukami, môžeme si všimnúť ticho, ktoré v miestnosti zavládne. Vtedy dieťatko nevyrušujem, neopravujem. Ak pracuje s pomôckou spôsobom, nie na to určeným, vysvetlíme, že ukážeme ako s pomôckou pracovať.
V psychológii ticha je tento fenomén spojený so sústredením a relaxáciou. Dr. Maria Montessori si uvedomila, že deti potrebujú čas na zotavenie a vnímanie svojho vnútorného sveta. Práve ticho poskytuje priestor na zovretie myšlienok, reflektovanie a hlbokú prácu, ktorá vedie k rozvoju nielen kognitívnych, ale aj emocionálnych schopností dieťaťa.
V montessori triedach je práca spájaná s tichom. Deti majú možnosť voľby, a tak si môžu vybrať aktivitu, ktorá ich oslovuje a zaujíma. Tento prvok slobody výberu podporuje ich vlastnú motiváciu a záujem o danú činnosť. Ticho v triede je základným predpokladom pre tento individuálny prístup.
Dieťa sa môže sústrediť na svoju prácu, preniknúť do hĺbky témy a objaviť svoje vlastné schopnosti.
Z psychologického hľadiska potvrdzujú štúdie, že ticho je nevyhnutné pre kognitívny rozvoj detí.
Sústredenosť, ktorú deti dosahujú v tichom prostredí, umožňuje lepšie zapamätanie si informácií a ich následné aplikovanie. Psychológovia tiež zdôrazňujú, že ticho môže byť účinným nástrojom pre rozvoj sebahodnotenia u detí, pretože im dáva priestor na hĺbku a objavovanie vlastných myšlienok.
Ako rodičia a matky, môžeme integrovať princípy montessori pedagogiky aj doma. Vytvorenie tichého priestoru na prácu a hru môže posilniť sústredenie a tvorivosť našich detí. Zároveň by sme mali rešpektovať ich potrebu ticha a času na samostatnú prácu. Uvoľnenie a pohyb sú ďalšími dôležitými aspektmi montessori prístupu, ktoré podporujú celkový rozvoj dieťaťa.
Moderný pohľad na význam ticha v živote detí je neoddeliteľný od rýchleho tempa dnešného sveta. V ére neustáleho pripojenia a informačného preťaženia sa ticho stáva vzácnym darom. Zatiaľ čo technologické pokroky prinášajú nové možnosti vzdelávania, montessori prístup nám pripomína, že základy rozvoja detí spočívajú v jednoduchosti, tiche a sústredení.
Ako povedala sama Maria Montessori: "V tichu a práci vybudujeme dospelého človeka." Je to v tichu, kde sa rodia nové myšlienky, a v práci, kde sa zhmotňujú do skutočnosti. Pre deti, ktoré vyrastajú v dnešnej rušnej dobe, je toto posolstvo o tiche a práci nesmierne aktuálne.
Pri pozeraní starších videí som si uvedomila, ako často som ho opravovala, vysvetľovala, zbytočne manipulovala s rukami a ako málo som vnímala jeho formu komunikácie, vzájomné napojenie.
Na Monte-štvrtku máte príležitosť sa nielen dozvedieť viac o Montessori, ale je to o Vašom vzájomnom vzťahu. Na stretnutí neprebiehajú skupinové aktivity, ale činnosť si vyberá dieťatko a my sme mu sprievodcom. Nevytvára sa tak tlak na výkon, či dieťatko aktivitu zvládne alebo nie. Každý pokus oceňujeme a tak sa snažíme dieťatko motivovať k ďalšej práci. Na pravidelných stretnutiach verím, že uvidíte ten rozdiel.
Teším sa na Vás.
Prihláste na na Monte-štvrtok v CVČ Holíč TU: Rezervácie
Odporúčame prečítať - Monte - rodič , Monte - štvrtky v CVČ Holíč
Zdroje:
Montessori, Maria. "Dieťa v rodine.";
Csikszentmihalyi, Mihaly. "Flow: The Psychology of Optimal Experience.";
National Association for the Education of Young Children. ";The Importance of Quiet Time.";
Montessori Education. ";The Montessori Method.";